Friday 24 February 2012

kayap oh kayap....

haiiii....arini one of my friend bagitau yang die kene kayap...aku ni pun bukan paham sangat pasal kayap2 ni..sabtu lepas die kene demam je..tak bagitau pun pasal kayap..ape yang aku bace, orang yang kene kayap ni sebenarnya die da penah kene cacar air sebelum ni....so virus kayap ni die aktif balik setelah bertahun dalam badan..

penyakit kayap ni ade banyak jenis...ade yang tak bahaya ngan bahaya...si pesakit ni akan rasa sakit2 badan, selera makan tak ade, ade yang cakap yang virus ni tak berjangkit secara terus dengan pesakit...ade yang mengatakan yang virus kayap ni berpunca dari kelemahan imun badan seperti HIV???, kemoterapi, dan tekanan..

tapi, kalau sape yang x penah dpt demam campak, boleh kurangkan risiko dengan tak berhubung terus dengan pesakit kayap..cakap pasal berubat ni macam2 la orang cakap..ade yang suruh pergi jumpe dokter...ade yang cakap buat rawatan tradisional..tradisional la sangat...pape pun gi la jumpe pakar kulit kat hospital..kalau takut sangat dengan consultation ngan dokter klinik2, baik gi hospital...dokter tu lg tau..

bukan ape..ade kawan aku cite, kawan die sakit mata..then dokter bagi la ubat sapu..pas bape ari, kawan die ni datang balik klinik sebab sakit mata die tak ok lagi..then dokter suggest ubat sapu lain...bab ni panas je aku dengar...then lagi teruk sakit mate die..last2 gi hospital..

tapi yang mushkil tu, salah satu puncanya ialah kelemahan imun badan oleh virus HIV...aku arap kawan aku x kene bende ni la...bawah ni ade kink la kalau nak tau lagi mendalam..susah la nak xplen..hehe



sumber2 kat atas mayb tak banyak..bace dulu yer..jgn terus percaye..korang boleh google sumber lain ke..

No comments:

Post a Comment